"Sampo on käsitetty monimutkaiseksi laitteeksi joka teki suolaa, ruokaa ja rahaa. Sampo-sanan synonyyminä käytettiin vanhoissa suomalaisissa runoissa Kirjokansi -sanaa. Se tarkoittaa yötaivasta täynnä tähtiä. Sampo saattoi myös olla kannatinpylväs tai puu joka oli yhteydessä Pohjantähteen ja piti taivaan ylhäällä ja tähdet kiertämässä sen ympärillä. Joku on myös nähnyt mielenkiintoisen yhteyden tiipii-tyyppiseen majaan. Kun sellaisessa makaili, muinaiset ihmiset näkivät kannatinpuun ja sen ympäröimän savureiän kautta tähtitaivaan. Kannatinpuu teoriaa on suosittu siksi että Sammolla oli juuret syvällä Pohjolassa ja seppä Ilmarisen puuhailut ovat aina olleet tiukasti yhteydessä universumin alkuperään."

Pohjannaula

*

Suomensin alla olevasta linkistä:

"Vanhojen runojen mukaan Sampo oli tehty joutsenen höyhenestä, ohrantähkästä, villapallosta, tipasta maitoa ja värttinäpuusta. Nämä ainesosat osoittavat että Sammon voima voisi olla yhteydessä moniin erilaisiin elinkeinoihin ja kulttuurin syntymiseen. Jos se kyettiin kantamaan veneeseen, sen täytyi olla konkreettinen vempele. Ei tosin voida tietää miten paljon symbolismia runoissa on, ne saattavat olla kirjoitettu täysin ilman että mitään konkreettista olisi tapahtunut koskaan.

Muinaisessa Suomessa sana 'sammas' tarkoittaa patsasta ja todellakin yksi suosituimmista teorioista on että Sampo oli pieni patsas, ehkä esikuva jumalasta tai kosmisesta kannatinpylväästä. Ehkä se oli kultin muistoesine joka omasi maagisia voimia tai jolla oli vaikuttava ulkonäkö harvinaisena rautaesineenä. 

Sampomyytin alkuperää on tutkittu paljon, yhteyksiä löytyy itämaisiin myytteihin ja Islannin Saagoihin ja Edda-runoihin joissa on Sammon kaltainen maaginen laite. Varsinaisia juuria myytille ei ole kuitenkaan löydetty muualta ja Sampo on uniikki osa myyttistä legendaa.

 

Lyhyesti: Joukahainen ampuu nuolella Väinämöistä joka putoaa mereen. Väinämöinen ajelehtii meressä ja lopulta päätyy Pohjolan maille, mysteeriseen, vihamieliseen paikkaan jonka johtajana on Louhi, velhotar. Päästäkseen takaisin kotiin Väinämöinen lupaa lähettää Sammon Louhelle joka suostuu siihen tietäen mikä Sampo on. Kotona Väinämöinen käyttää kuitenkin vanhaa kikkaa, hän lupaa seppä Ilmariselle Louhen tyttären palkkioksi Sammon takomisesta. Luonnollisesti Ilmarinen suostuu tähän ja lähetetään Pohjolaan jossa hän takoo Sammon ja saa palkkionsa. Ilmarisen paluun jälkeen Väinämöinen alkaa ajatella: Ilmarinen takoi Sammon joten oikeastaan sen pitäisi olla täällä tuottamassa rikkauksia ja hyvinvointia meille eikä pimeän pohjolan olennoille. Joten hän kerää miehensä ja purjehtii Pohjolaan. Saavuttuaan hän laittaa kaikki uneen käyttäen maagisia unineuloja. Sitten Sampo kannetaan veneeseen ja matka takaisin alkaa. Sillävälin Louhi on herännyt ja on raivoissaan. Alkaa raivoisa takaa-ajo ja taistelu. Louhi muuttaa itsensä aarnikotkaksi (griipiksi) ja yrittää saada otteen Sammosta. Väinämöinen iskee kotkan kynsille miekallaan ja Sampo putoaa yli laidan. Kaikki mitä Louhi saa, on pelkkä kansi. Ja aina siitä lähtien Sampo on tehnyt suolaa meren syvyyksissä."

(lähde)

****

At times in history, this was marked by a star which seemed to fix the top of the universe in its place. So the pole star has been called the Nail Star, or northern nail. The celestial pole also marked the place where the heavens were upheld by the world tree which had its branches in the sky, and its roots in the underworld below the land where people lived, and up which the shaman could climb to intervene with the gods. This central axis of the world, about which the rest appears to revolve, has also been visualized as a mountain or a pillar.

http://www.cosmicelk.net/magicmill.htm

220px-Ancient_Nordic_Sami_people_offerin (picart)

Muinaiset saamelaiset uhraamassa Diermekselle eli Thorille.

"There is a mill which grinds by itself, swings of itself, and scatters the dust a hundred versts away. And there is a golden pole with a golden eagle on top which is also the Nail of the North. And there is a very wise tomcat which climbs up and down this pole. When he climbs down, he sings songs, and when he climbs up, he tells tales."

Suomensin: "On mylly joka jauhaa itsekseen, keinuu itsekseen ja sirottelee jauhot satojen virstojen päähän. Ja on kultainen pylväs jossa kultainen kotka huipulla ja se on myös Pohjan Naula. Ja siellä on hyvin viisas kollikissa joka kiipeää ylös ja alas tätä pylvästä. Kun se kiipeää alas, se laulaa lauluja ja kun se kiipeää ylös, se kertoo tarinoita. " Siperialainen tarina.

****

 

"Metsänreuna saa sinut levottomaksi, sillä siitä alkaa tuonpuoleinen. Pelkäät, että lehmä on kävellyt pirulaisen houkuttelemana suoraan metsänpeittoon. Metsänpeitossa eläin on taikavoimin sidottu osaksi metsää, puun kannoksi tai metsän kiveksi. Jos itse joudut metsänpeittoon, et löydä enää koskaan tietä kotiin. Tietäjät sentään tietävät, kuinka eläimen voi löytää maata piiskaamalla. Käyvätpä he jopa kauppaa paholaisten kanssa laittamalla hopearahoja muurahaispesään."

http://www.hs.fi/tiede/a1429588559671