"Voit jatkuvasti valita muutoksen kun tunnistat pelon kasvamisen kutsutsi. Kun päätät katsella uskomuksiasi mahdollisuutena, muutat pelkosi oppimisen työkaluiksi jotka johtavat parempaan elämään. Alla on yleisimmät uskomusten ongelmat, niihin liittyvät pelot ja ehdotukset miten käsitellä niitä:

 

  • Hylkääminen - Kukaan ei välitä minusta. Olen yksin. Minulla ei ole merkitystä. En voi luottaa keneenkään.
  • Ylimielisyys - Olen parempi kuin kaikki te. Olen liian paljon. Olen oikeassa ja te väärässä.
  • Vahingoittunut - Jotain minussa on vialla. Olen epäonnistuja. Olen vioittunut.
  • Alemmuus - En ole tarpeeksi hyvä. Olen tyhmä. Olen arvoton. Olen tylsä. Olen toivoton.
  • Vastustaminen - Olen taakka. Olen epätoivottu. Kukaan ei halua viettää aikaa kanssani.
  • Häpeä - Olen paha. Olen kirottu. Olen virhe. Olen hirviö. Olen ällöttävä. Olen riivattu.

 

Nämä haastavat uskomukset usein ovat lähtöisin lapsuuden perhesuhteista. Ne saattavat olla negatiivisten viestien tulosta, joita toistettiin monia kertoja meille vanhempiemme suunnasta tai toisten merkittäviä ihmisten puolesta joita elämässämme oli. Niitä saattaa myös ajautua syvälle jonkin traumaattisen kokemuksen jälkeen.

Kannattaa huomioida että jotkut ovat ylikorostavia. Jos kuulut siihen kategoriaan, saatat tiedostamattasi tehdä kaikkesi että näyttäisi siltä kuin olisit kaikkea muuta kuin uskomuksesi. Esimerkiksi, joku jolla on alemmuus uskomuksena, saattaa näyttäytyä ulospäin hyvin machona tai hallitsevana. Silti sisimmässään tämä on alemmuuden pelon peittelyä. Häpeästä kärsivä saattaa olla ylikiva ja esittää olevansa todella paha.

 

Ylikompensoivien käytöstapoja:

  • Hylkäys - Ainainen tarve kuulua johonkin, liittyä kaikkeen välttääkseen syviä tunteitaan
  • Ylimielisyys - Ovat hyvin nöyriä, piilottaen syvemmän uskomuksensa että kukaan ei ole heidän veroisensa
  • Vahingoittunut - Esittävät itsensä suurenmoisina, välttäen puhumasta ongelmistaan
  • Alemmuus - Macho, dominointi, tarve todistaa että ovat parempia kuin toiset
  • Hylkääminen - Esittävät itsensä valtavan haluttavina mutta torjuvat toisia helposti
  • Häpeä - Ylikiva, antelias. Ylipätevä. Salaisesti pelkäävät paljastuvansa huijariksi.

 

Tutkimalla pelkojesi taustalla olevia syviä uskomuksia voit muuttaa elämääsi paremmaksi. Saatat huomata olevasi enemmän kuin yksi kohta yllämainituista, mutta yleensä yksi tapa on huomattavampi muiden joukossa. Erityisesti jos tämä on sinulle uutta, suosittelemme ensin keskittymään päähaasteeseesi. Sitten voit suunnitella aikomuksia asteittain muuttaa tätä syvään juurtunutta pelkoa tai uskomusta.

Ehdotettuja aikeita pelkojen, uskomusten muuttamiseen:

  • Hylkääminen - Olen rakkauden arvoinen. Voin löytää turvallisia tapoja avata itseäni toisten suhteen.
  • Ylimielisyys - Voin oppia kaikilta ympärilläni. Voin nähdä hyvyyttä jokaisessa joita kohtaan.
  • Vahingoittunut - Olen kokonainen ja täydellinen juuri näin kuin olen. Voin valita rakastaa kaikkea itsessäni.
  • Alemmuus - Olen hyvä, arvokas ihminen. Voin antaa hyödyllistä panosta maailmalle.
  • Hylkääminen - Olen viehättävä, kiinnostava persoona. Ihmiset nauttivat tutustuessaan minuun.
  • Häpeä - Voin olla ystävällinen itseni suhteen. Voin säilyttää hyviä aikomuksia syvällä sydämessäni kaikkia varten.

 

Kaikkien näiden syvään juurtuneiden haasteiden syynä on hyväksynnän puute ja syvä tunne erillisyydestä. Tämä erillisyys voi tulla itsestämme, toisilta, henkisestä luonteestamme tai näiden yhdistelmästä.

Tässä kaksi voimaannuttavaa aikomusta näiden perus uskomusten muuttamiseen: Anna minun aina vahvistaa itseni hyväksyntää, sekä muiden ympärilläni olevien ihmisten hyväksymistä. Anna minun aina syventää yhteyttäni itseeni ja kaikkeen ympärilläni.

Ylläolevat aikeet ovat pelkästään ehdotuksia joita voi käyttää. Kehittäen omia lauseitasi jotka resonoivat voimakkaammin henkilökohtaisen kokemuksesi kanssa, voit muuttaa pelkosi syvemmällä tavalla. Älä laita aikarajaa tutkiaksesi näitä haasteita. Muuta sanamuotoa aina kun havaitset jotain sopivampaa. Voit myös pyytää läheisiä ehdottamaan lisää. Aikeiden ylöskirjaaminen on hyvin suositeltavaa, katsellen niitä säännöllisesti että pysyt oikealla reitillä.

Kun olet kehittänyt aikeitasi, kasvata tietoisuutta miten ja milloin uskomuksesi laukeavat. Huomioi milloin kerrot itsellesi samaa vanhaa tarinaa. Joka kerta kun niin käy, muistuta itseäsi syvemmästä aikomuksestasi ja salli itsesi siirtyä vanhasta, lannistavasta omakuvastasi uuteen, täydempään olemiseen."

 

Suomensin lähteestä: http://www.wanttoknow.info/coreissue